Studeren met mindmaps 2

Het is alweer een tijdje geleden dat ik schreef over het studeren met mindmaps maken. Ik heb net het vak tandarts, pati&eml;nt en samenleving gedaan. Gisteren tentamen (uitslag laat altijd even op zich wachten). Er waren veel colleges en het koste me moeite om die bij te houden met mindmappen.

Ik verwerk de colleges het liefste op dezelfde dag waarop ik het college heb gehad want dan ligt het college zelf nog vers in mijn geheugen. Je weet hoe langer je wacht met het verwerken hoe meer je vergeet en tijdens een colleges noemde de docent iemand die geheugen onderzoek deed en de vergeetcurve ontdekte, ja precies de vergeet curve daar gaat het om en daarom is het zaak de mindmaps zo snel mogelijk na de colleges te maken.

Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan, want ik ben nog best wel lang bezig met het maken van mooie mindmaps van colleges en ik vroeg me af of er niet een manier was waarop ik dat sneller kon doen. Ik weet inmiddels wel hoe ik ze mooi, overzichtelijk en nazoek baar maak. Vooral veel tekeningetjes, want daardoor vind ik informatie snel terug en denk ik och ja dat was het. terwijl alleen maar letters ook al zijn ze in kleurtjes is voor mij op een gegeven moment gewoon een brij met letters. Met alleen woorden en geen tekeningen gaan de mindmaps op elkaar lijken, maar de tekeningen maken ze juist uniek en nog veel sneller terug te vinden. Bij het doorbladeren denk ik dan och ja dat was die mindmap, daar stond dat en dat in...

Ik probeer ook allang niet meer een college op 1 mindmap te krijgen, als het gewoon niet past maak ik een volgende mindmap en schrijf in het midden een 2.

Maar wat ik gevonden heb is het volgende. Op een gegeven moment was ik erg bezig met knippen en plakken, eerst witte etiquete op de woorden die toch anders moeten, en soms de halve mindmap uitknippen op een nieuw papier plakken en dan weer verder gaan... of steeds weer opnieuw beginnen. Oke de oplossing is heel simpel. Met potlood teken ik eerst waar ik de woorden wil hebben, zo kan ik zien hoeveel ruimte ze innemen en daarna teken ik ze pas met stift. "Dat is toch logisch!" zou Peter zeggen, maar je moet het doen om te zien dat het werkt. Tenminste ik dan.

Het ene college was ook wat makkelijker te verwerken dan het andere, sommige docenten vertellen gewoon meer in dezelfde tijd en soms is het lastiger een structuur te vinden. Mijn strategie tijdens colleges is als volgt. Tijdens de colleges maak ik klad mindmaps, voor mij gaan de colleges te snel om mooie mindmaps te maken of ik mindmap te langzaam, dat kan ook. Ik neem ook niet al mijn stiften mee omdat we het zelf in de college zaal zonder schrijftafel moeten doen (het zijn stoelen met waar een opklapbaar tafeltje aan zit waar een schrijfblok op past en dan 1 pen in je hand, anders valt die eraf. Meestal gebruik ik een meerkleuren pan, dan heb ik meer kleuren en kan ik sneller wisselen anders is er al weer een hele zin gezegd voor ik een andere pen gepakt heb.)

Afijn thuis pak ik de presentaties op blackboard erbij en ga dat samen met min klad mindmaps uitwerken tot een mindmap van het college.

En ook nu weer kwam ik er achter dat de colleges alleen vrijwel genoeg zijn voor het tentamen, er waren slechts een paar vragen die niet in de colleges waren behandeld. Ik had ook geen tijd meer over om alles te lezen...

Het was een openboek tentamen en zo'n tentamen maken met je mindmaps erbij is echt geweldig. Je hoeft helemaal niet lang te zoeken en vind de informatie vrij snel, ook hoef je geen hele teksten te lezen om te zien waar het over gaat, dat zie je gewoon meteen. En je moet het wel in je eigen woorden schrijven want "overschrijven" kan eenvoudigweg niet. Wel moest ik enorm veel schrijven op het tentamen. Een paar sleutelwoorden in een mindmap is toch al gauw een heel verhaal.

Och ja in oude tentamens stonden vragen over onderwerpen die nu niet behandeld waren en daar werd in dit tentamen ook niet naar gevraagd en onderwerpen die nu wel in de colleges waren geweest en niet in oude tentamens stonden stonden er nu wel in. Zoals een vraag over de ijsman, dat vind ik bijvoorbeeld zelf echt boeiend en was ik ook al eens eerder mee bezig geweest.

Nu de mindmaps voor dat vak nog even uploaden, (ookal heb je er niks meer aan voor het afgelopen tentamen).

 

Door: +Sigrid de Jong